Monday, April 30, 2018

Terimler... terimler...

"Peki... baş istralya neydi?" dedi bir marinada yürürken... Kendine has bilmiş ifadesinden bunun kolay bir soru olmadığını anlamam gerekirdi. Bir şeyler geveledim diye hatırlıyorum... insan sevdiğine "bilmiyorum" diyemiyor öyle kolay kolay.

"İstralya"... O zamana kadar duymadığım bir kelime, zaten tekne ve denizden söz ederken kullandığı kelimelerin çoğunu daha önce duymamıştım. "Ana yelken" veya "vinç" gibi bazı kelimeler vardı tabi aklımda ama bazıları sandığım gibi kullanılmıyordu, diğerleri ise adamakıllı seyir yapmam için yeterli değildi.

Anladım ki deniz olacaksa, tekne olacaksa hele seyir olacaksa hiç değilse neyin ne olduğunu öğrenmem gerekiyordu.

"İstralya" için Türk Dili Kurumu Sözlüğü "Gemide direk ve çubukları baş tarafından yani burundan tutan halat" diyor... Hiç yardımcı olmadı sanki?
Teknenin direğini tutan halatlara "istralya" deniyormuş ve bir önde (baş) bir de arkada (kıç) olurmuş, bakınız şekil 1-A
teknenin istralyaları


Bu konuda araştırma yaparken durumun sandığımdan çok daha vahim olduğunu aşağıdaki görselle anladım. Deniz Kuvvetlerinin "Bahriye Wiki" olarak yayınladığı sayfada "bizim" (denizci olmayanlar) "çapa" olarak bildiğimiz şeyin bile bileşenleri olduğunu ve bu bileşenlerin farklı isimleri olduğunu gördüm...

Bunları öğrenmek gerekecek...

No comments:

Post a Comment

Mavi

Saçındaki maviyle başladı galiba her şey.  Renksiz bir hayatın ortasına çizilmiş bir çizgi, mavi bir iz. Sonra gökyüzünün mavi olduğunu h...